Příčiny neplodnosti

Snížená plodnost nebo neplodnost je poměrně častá a není jen Vaším problémem.
Můžeme vám pomoci určit váš problém a navrhnout způsob léčby, který má největší šanci na úspěch.

Příčiny neplodnosti

Po uplynutí jednoho roku nechráněného sexu asi 15 % párů nemůže otěhotnět. U nechtěně neplodných párů se v 50 % najde příčina na straně ženy a ve 40 % na straně muže, ale už u 20 % je problém u muže i ženy současně.

Můžeme Vám pomoci určit Váš problém a navrhnout způsob léčby, který má největší šanci na úspěch.

Lékaři mluví o neplodnosti, pokud se páru při pravidelném nechráněném styku nepodařilo početí dítěte:

• jste-li mladší 35 let, po 1 roce nechráněného styku
  • jste-li 35 – 39 let, po 6 měsících nechráněného styku
  • jste-li 40 nebo více let, po 3 měsících nechráněného styku
  • máte-li důvod se domnívat, že máte skrytý problém či nepravidelnou menstruaci

Jedním z rostoucích faktorů je to, že ženy odkládají založení rodiny a potomka až do pozdějšího doby, chtějí ekonomicky zabezpečit, cestovat, budovat kariéru.

Platí však, že ženy jsou nejplodnější mezi 20 a 25 lety. Plodnost u žen ve věku nad 35 let klesá, protože její oocyty (vajíčka) jsou stejně stará, jako je ona. Stárnutí vajíček je mimořádným faktorem neplodnosti.

Vajíčka starších žen mají častěji genetické abnormality (chromozomů) a pokud jsou oplodněné, může dojít k poškození embrya (procento dětí s Downovým syndromem je např.: 1 z 2000 žen ve 20 letech, 1 z 900 žen ve 30 letech, 1 z 350 žen ve 35 letech, 1 ze 110 žen ve 40 letech a 1 z 25 žen ve věku 46 let).

• Ovariální faktor
  • Tubární faktor
  • Imunologický faktor
  • Genetická příčina neplodnosti
  • Příliš hustý cervikální hlen
  • Vrozené vývojové vady dělohy
  • Endometrióza
  • Idiopatický faktor

U muže je věk mnohem méně významný. Nicméně starší muž má spermií málo, jsou méně pohyblivé a mohou mít chromozomální abnormality. Oplodněné vajíčko takovou spermií, může být nositelem genetických chorob nebo může dojít k potratu.

• Testikulární insuficience
  • Hormonální onemocnění
  • Obstrukce mužských pohlavních cest
  • Spermatické protilátky

Co Vás čeká při léčbě neplodnosti

Při návštěvě naší kliniky je prvním krokem konzultace s lékařem. Naším cílem je správně diagnostikovat příčinu Vaší neplodnosti, vybrat pro Vás ideální léčbu a vše detailně vysvětlit.

Je třeba uvést, že návštěva lékaře v centru asistované reprodukce hned neznamená, že budete podstupovat mimotělní oplodnění (IVF). Existují i jiné postupy, které mohou Váš problém vyřešit, vše záleží na příčině Vaší neplodnosti.

Společně s lékařem vytvoříte časový harmonogram s konkrétním časovým rozlišením jednotlivých doporučených vyšetření a dalšího postupu.

Základní vyšetření ženy a muže

• Ženy: Pohovor s pacientkou o průběhu menstruačního cyklu, základní palpační a ultrazvukové gynekologické vyšetření, vyšetření hladin hormonů, vyšetření ovariální reservy – antimülleriánský hormon AMH, vyšetření krve na přítomnost pohlavně přenosných chorob, genetické vyšetření (při podezření na geneticky podmíněné poruchy plodnosti), imunologické vyšetření, vyšetření průchodnosti vejcovodů – hysterosalpingografie (HSG)
  • Muž: Spermiogram, genetické vyšetření, vyšetření hormonálních hladin, psychologické a sexuologické vyšetření, urologické vyšetření, vyšetření krve na přítomnost pohlavně přenosných chorob

Po vyhodnocení všech výsledků vyšetření lékař vše vysvětlí a neplodnému páru doporučí nejvhodnější postup léčby neplodnosti.